بازاریابی اینترنتی برای بانک

به نظر می رسد موقعیت فیزیکی پشت باجه های شعب ، اولین نقطه تماس بانک و مشتریان محسوب می شود و اگر کارمندان در این بخش از اطلاعات و توانایی لازم برای جذب مشتری برخوردار باشند ، براحتی می توانند سرمایه های سرگردان کوچک و بزرگ را جذب کنند .

یکی از بزرگترین مشکلاتی که پشت باجه های بانک به خوبی می توان آن را احساس کرد شاید این باشد که اکثر کارمندان به دلیل واقف نبودن به  وظیفه ی سازمانی جذب مشتری ، بسیاری از فرصت های سپرده ای را از دست می دهند .

به نظر من عدم آموزش صحیح کارمندان پشت باجه از بخشنامه ها و قوانین گرفته است تا تسلط به بازاریابی و داشتن فن بیان مناسب حین مذاکرات ساده با مشتریان ، یکی از دلایل اصلی این ضعف بزرگ محسوب می شود ...

بیشتر کارمندان بانک شاید در اولین مکالمه شان با مشتری به محض طرح اولین انتقاد از سوی مراجعه کننده در ارائه خدمات و یا مسائل قانونی ، هیچ جوابی ندارند که بدهند .

 یکی دیگر از معضلاتی که جامعه بانکی ایران را تهدید می کند نداشتن مطالعه شخصی  توسط کارمندان است البته واضح است که از این حیث کشور ما دارای یک شکاف عمیق فرهنگی است و با نگاهی به سرانه مطالعه کشور می توان بخوبی علت این امر را درک کرد اما در سراسر جهان ، کارمندان بانک را از میان گروهی از متفکرین ، صاحبان ایده که اغلب اطلاعات به روزی دارند انتخاب می کنند . کسانیکه بخوبی فرصت های  خرد و کلان بالقوه را شناسایی می کنند و با یک مذاکره ساده از یک مشتری معمولی ، یک سرمایه دار کوچک می سازند . برای اثبات این موضوع کافی است به فهرست های معتبر  صدتایی مدیران برتر جهان که از سوی  مجلات و سایت های معروف انتخاب می شوند نگاهی کنیم ، با تعجب می بینیم بسیاری از نفراتی که در این فهرست ها قرار دارند مدیران بانکها هستند که البته با جستجویی در زندگی گذشتشان می توان فهمید اغلب  از پشت باجه ی یک بانک محلی ، چنین مدیر قابلی کشف شده است . نداشتن مطالعه روزانه و عدم شناخت کافی از شرایط اقتصادی از کارمندان صف ، تعدادی کاربر کامپیوتر ساخته است که راس ساعتی کارشان را آغاز و راس ساعت دیگری کامپیوترها را خاموش می کنند و به منازلشان برمی گردند ... 

حالا از این ها بگذریم با رشد فناوری و پیدایش پدیده هایی چون اینترنت انگار این گروه از جامعه اطلاعاتی بیشتر جامانده اند ..چنانچه اهمیت موضوع بازاریابی اینترنتی برای کارمندان بانک چندان روشن و ملموس نیست .

فرض کنید از هر شعبه ای فقط یک نفر با داشتن یک صفحه ی ساده با ادبیاتی بسیار ساده تر ، روزانه نیم ساعت ،  در اینترنت خدمات مختلف بانکی را برای دیگر کاربران اینترنت که اغلب هم نوجوان و جوان هستند ، توضیح دهد و یا به سوالات متداول کسانیکه در این فضا حضور دارند ، پاسخ دهد .. چه اتفاقی می افتد ؟

مثلا منطقه ی ما در حدود 50 شعبه دارد یعنی پتانسیل داشتن 50 صفحه ی اینترنتی و از طرفی هر یک از این صفحه ها فقط 20 مراجعه کننده  در روز داشته باشد ... و روزانه 1000 مراجعه به این صفحات مراجعه کنند ... اتفاق جالبی خواهد افتاد روزانه 1000 کاربر اینترنتی توسط یک منطقه بانکی بازاریابی می شوند لازم نیست به آمار ماهیانه و یا سالیانه آن بپردازم ... اگر دوست داشتید به این موضوع فکر کنید !

و البته می دانم همه همکارانم ممکن است بگویند ما در خانه هم برای بانک کار کنیم ؟

من فکر می کنیم نیم ساعت وقتی باشد که خیلی از ماها در روز براحتی هدر می دهیم ... شاید اشتباه می کنم تا نظر شما چه باشد ؟

 

 

 

 

اقلیما (انسیه ) پولادزاده Eghlima( Ensiyeh ) Pouladzadeh ; ٦:٠۸ ‎ب.ظ ; جمعه ٢٠ خرداد ،۱۳٩٠
    پيام هاي ديگران ()    +